BERHATI-HATI MENYAMPAIKAN BERITA

/
0 Comments
Salam readers, 

Semoga anda berada di dalam keadaan selamat dan sejahtera.  

Hari me, cuma nak update tentang berhati-hati apabila menyampaikan berita. Terkadang kerana terlalu excited, kita terlupa dan terus sahaja meyampaikan berita walau tidak mempunyai kesahihan.  Thats a reminder to my self also.  


Juga firman Allah,

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِن جَآءَكُمْ فَاسِقُ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَافَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

“Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka hendaklah kamu tabayyun (periksa dengan teliti) agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” (Surah Al-Hujurat, 49: 6)


Memang negara kita di landa banjir besar di waktu ini. 

Entahlah, me sendiri pening nak percaya berita yang mana satu.  Macam-macam berita di terima.  Ada kata itu, ada kata ini. End up, just percaya apa yang di viral oleh media social. However, dalam kita menyampaikan berita tersebut mintalah supaya di selidik dulu kesahihannya.  


Oleh sebab itu, tak pasal-pasal ada few individu yang tengah di cari oleh SKMM. 

Refer kat sini. 


Apapun, me turut bersimpati dengan kejadian yang menimpa Pantai Timur.  Minggu lalu negeri-negeri terbabit hampir lumpuh.  Ok, nanti kita review pula entry post-banjir.
Stay tuned.

Xoxo,




You may also like

Post a Comment
copyright by www.marjianasani.com. Powered by Blogger.